Under veckan har vi fått in flertal rapporter om moskéer i Stockholm, Göteborg och Malmö som utsatts för hot genom okänt pulver som hittats i kuvert. Den höga hotnivån mot Sveriges moskéer är något vi har bevittnat under lång tid. Oron bland våra moskébesökare ökar och vi ser ett angeläget behov att ta del av konkreta resultat från regeringens åtgärdsprogram mot islamofobi, för att skydda muslimskt liv samt värna om religionsfriheten i stort!

”Tyvärr gör den fortsatta hetsen genom koranbränningar och islamofobiska uttalanden inte situationen bättre! Alla dessa händelser understryker på nytt det vi länge påtalat – att islamofobi är ett reellt problem i samhället. Sådana händelser och uttalanden underminerar dessutom regeringens trovärdighet mitt i en pågående kris.” säger Mustafa Issa, ordförande för Förenade Islamiska Föreningar i Sverige.

Vi uppmanar alla våra företrädare och moskébesökare att visa extra uppmärksamhet samt följa myndigheternas information och rekommendationer. Det är också viktigt att i samråd med polis och berörda tjänstemän se över säkerhetsrutinerna i moskéerna samt öka medvetenheten kring den höga hotbilden som råder i Sverige idag.
Hand i hand med vår strävan att återksapa tryggheten i samhället minns vi profeten Jakobs ord som Gud citerar i Koranen: ”Ingen vakar bättre över oss än Gud, den Barmhärtigaste av de barmhärtiga!” [12:64]

Stockholm, 18 augusti 2023