Vår medlemsförening Stockholms moské har utsatts för en hatattack i med olika former av hatbudskap. Det är inte den första moskén hos oss som drabbas av detta i närtid, tidigare har våra moskéer i Umeå, Göteborg och Linköping drabbats av liknande hatattacker.

Vi får även dagliga rapporter från våra medlemmar om en ökad rasism och islamofobi i form av misstänkliggöranden, kommentarer, skuldbeläggning, repressalier samt krav på avståndstaganden med anledning av kriget i Palestina på sina arbetsplatser, skolor, myndigheter och allmänna platser. Detta har medfört att många är rädda för att öppet visa sitt stöd för det palestinska folket. Vi som trossamfund har själva råkat ut för detta av olika medier, politiker, myndigheter och trossamfund. Den ökade hotbilden mot muslimer och moskéer är påtaglig och något vi lyft upp i flera års tid, senast på trossamfundsrådet som ägde rum 231107 där statsrådet Jakob Forssmed närvarande, utan någon riktig åtgärd hittills.

Situationen blir inte bättre genom att en del politiker, debattörer, myndigheter och samfund hetsar fram hat och hot genom islamofoba, generaliserade och skuldbeläggande uttalanden och krav. Svenska muslimer har likt alla andra grupper i samhället rätt utöva sin religion utan hat och hot, det är hög tid för politiken och samhällets goda krafter att ta ansvar och markera mot detta hat samt se all utsatthet och säkerhetsbehov likvärdigt.

Förenade Islamiska Föreningar i Sverige
Stockholm, 8 november 2023